Chłodnica wody

Pierwsza chłodnica samochodowa wyprodukowana została blisko sto lat temu, lecz pomimo tego wielu kierowców nadal nie wie jak newralgiczne znaczenie ma ona dla auta. Rozwój branży motoryzacyjnej sprawia, że wymagania stawiane producentom systemów chłodzenia silnika z roku na rok rosną. Sprawdźmy jakie funkcje spełnia chłodnica wody, od czego zależy jej sprawność oraz jak wystrzegać się kosztownych usterek.

Chłodnica wody to główny i najważniejszy element układu chłodzenia, odpowiada za prawidłową pracę silnika. Najczęściej definiowana jest jako wymiennik ciepła. W trakcie pracy jednostka napędowa jaką jest silnik, wytwarza bardzo wysoka temperaturę, która koniecznie musi znaleźć sobie ujście. W przeciwnym razie może dojść do przegrzania lub uszkodzenia silnika, a jak zapewne część z nas już się przekonała – awarie te bywają kosztowne. W tym właśnie celu stworzono chłodnicę, której zadaniem jest oddawanie ciepła emitowanego przez silnik. Kontakt wody z powietrzem spoza auta umożliwia oddanie nadmiaru wysokiej temperatury.

Chłodnica wody to delikatne serce układu chłodzenia, o które trzeba dbać ze szczególną starannością.  Dlaczego właśnie serce ? Podobnie jak w ludzkim układzie krwionośnym, tak i w samochodzie występuje tzw. mały i duży obieg. Odcinek układu chłodzenia silnik-nagrzewnica nazywamy małym obiegiem, natomiast odcinek silnik-chłodnica dużym obiegiem. Przepływ płynu chłodzącego pomiędzy małym i dużym obiegiem reguluje termostat, który otwiera lub zamyka przepływ cieczy przez chłodnicą. Specyficzna konstrukcja chłodnicy składa się z ogromnej ilości cienkich rurek oraz pofałdowanych blaszek. W rurkach połączonych z blaszkami krąży ciecz, przejmująca nagromadzone ciepło. Dzięki cyrkulacji płynu i przepływaniu przez szczeliny pomiędzy blaszkami i rurkami odpowiedniej ilości powietrza, całość systemu zostaje chłodzona.

Chłodnice wody dobierane są tak, aby nawet w ekstremalnych warunkach zapewnić optymalną temperaturę układu. Zdarza się jednak, że ulegają one awarii na skutek uszkodzenia mechanicznego lub nie przestrzegania zasad prawidłowej eksploatacji.

Płyn chłodniczy

Większość kierowców pamięta o wymianie oleju, jednak często bagatelizuję kwestię wymiany płynu chłodniczego. Silnik samochodu optymalnie pracuje w temperaturze między 80, a 90 °C. Wybór odpowiedniego płynu zapewnia silnikowi prawidłową temperaturę pracy oraz chroni układ przed korozją. Płyn chłodniczy nie tylko chroni silnik przed przegrzaniem, ale również zimą przez zamarznięciem. Niewystarczająca ilość płynu powoduje spadek wydajności układu chłodzenia, a co za tym idzie przegrzewanie silnika. Wzrost temperatury to jednak nie wszystko. Podczas awarii dojść może do zagotowanie lub wycieku cieczy. Usterki te powodować mogą kosztowne awarie silnika oraz jego podzespołów. Niewskazane jest używanie wody, zamiast płynu chłodniczego. Przynosi to odwrotny do zamierzonego efektu skutek. Zimą powoduje zamarznięcie płynu, zniszczenie chłodnicy lub bloku silnika. Używając wody dodatkowo wytrąca się kamień, który w kontakcie z płynem chłodniczym powodować może zatkanie pompy wody.

Do możliwych awarii należy dodać również te, powstałe na skutek przedostania się brudu. Zabrudzenia te można oczyścić. Zdarza się jednak, że materiał z którego wykonana jest chłodnica ulegnie wówczas zniszczeniu. Bywa, że uszkodzeniu ulegają również mniej znaczące elementy chłodnicy np. mocowania, gwinty, króćce i przyłącza. Doświadczony serwis jest w stanie naprawić te elementy, podobnie jak drobne nieszczelności.

Regeneracja i naprawa chłodnicy

Producenci, ścigając się w rozwiązaniach stosowanych w swoich produktach, stosują różne materiały do produkcji chłodnic. W zależności od nich, chłodnice mogą być naprawiane lub regenerowane w różny sposób. Dla przykładu chłodnice aluminiowe i miedziane nadają się do regeneracji. Regeneracja ta bywa jednak często nieopłacalna, dlatego zaleca się wówczas wymianę chłodnicy na nową. W przypadku uszkodzeń plastikowego zbiornika, wymiana chłodnicy często okazuje się z reguły konieczna. Zbiorniki wykonane z aluminium, miedzi i mosiądzu można naprawić, jednak nie zawsze.  W sytuacji deformacji i rozsadzenia chłodnicy, na skutek zastosowania wody zimą lub zbyt dużego ciśnienia w układzie, chłodnica nie ma praktycznie szans na uratowanie.

Bez względu na to czy chłodnica naszego samochodu uległa uszkodzeniu mechanicznemu, czy na skutek nieprawidłowej eksploatacji, jedno jest pewne – mamy nauczkę na przyszłość. Pamiętajmy jednak, aby przed wymianą starannie dobrać odpowiednią chłodnicę do naszego samochodu. Zadbajmy o to co ważne, postawmy na sprawdzone marki!

Redakcja

1 Comment

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are makes.

  Img back to top