Jak działa czujnik temperatury płynu chłodzącego?

W zależności od temperatury płynu chłodzącego, zmianie ulega oporność czujnika. Zmniejsza się ona wraz ze wzrostem temperatury, dlatego tym samym mniejszy jest też spadek napięcia na czujniku. Wartość tego napięcia przeliczana jest przez sterownik silnika. Jest ono odwrotnie proporcjonalne do temperatury, jaką osiąga płyn chłodzący. Delikatność czujnika sprawia, że może on ulegać usterkom.

Mierzenie temperatury płynu chłodzącego

W starszych samochodach mierzenie temperatury płynu chłodzącego służyło wyłącznie do zapalenia się czerwonej lampki kontrolnej w odpowiednim momencie. Sygnalizacja oznaczała, że płyn w chłodnicy zacznie się niebawem gotować. Na desce rozdzielczej działał również wskaźnik pokazujący kierowcy, do jakiego stopnia nagrzany jest silnik. Jednak w bardziej współczesnych samochodach czujniki wykorzystywane są przede wszystkim przez moduł sterujący praca silnika. Informacje dostarczane przez czujnik brane są pod uwagę przy dopasowaniu kąta wyprzedzenia zapłonu i czasu wtrysku paliwa stosownie do temperatury, jaką posiada silnik.

Po czym poznać, że czujnik temperatury jest niesprawny?

Uszkodzenie czujnika temperatury płynu chłodzącego może objawiać się na różne sposoby. Powody zazwyczaj uzależnione są sposobu, w jaki interpretowane są przez sterownik silnika niestandardowe informacje płynące z czujnika temperatury. Znaczenie ma również strategia, jaką obiera moduł sterujący w awaryjnym trybie pracy. Do najczęstszych objawów świadczących o tym, że czujnik temperatury płynu chłodzącego jest uszkodzony, zaliczyć można zwiększone zużycie paliwa, podwyższenie obrotów biegu jałowego oraz kłopoty z rozruchem silnika. Można do tego doliczyć również ewentualne problemy podczas badań spalin. Są one spowodowane nadmierną ilością tlenku węgla w wydechowych gazach. Wynika ona z niedostatecznej regulacji składu mieszanki przez sondę Lambda.

Przyczyny uszkodzenia czujnika

Nawet najlepsze i najczęściej polecane czujniki temperatury ulegają uszkodzeniom. Najprawdopodobniejsze przyczyny ich niesprawności rozpoznać można za pomocą błędów obecnych w module sterującym. Wpisy mogą informować o zwarciu w czujniku temperatury lub zwarciu do masy w jego okablowaniu. Występują również przerwy w przewodach i zwarcia z biegunem dodatnim, a także skoki sygnałów i inne ich niezrozumiałe zmiany. Samochodowy czujnik temperatury może być niesprawny również dlatego, że silnik nie jest w stanie osiągnąć minimalnej temperatury roboczej. Tego typu wpis występuje także w przypadku, gdy uszkodzeniu ulegnie termostat.

Dodaj odpowiedź

Dodaj odpowiedź