Intercooler – czym jest i jaką pełni funkcję?

Intercooler lub inaczej mówiąc chłodnica powietrza montowana jest w silnikach turbodoładowanych albo wyposażonych w kompresor. Powietrze ulega sprężeniu w efekcie czego wzrasta temperatura, więc spada jego gęstość. Proces ten wpływa niekorzystnie na turbodoładowanie, aby poprawić warunki pracy silnika wprowadzono do montażu w takich pojazdach chłodnice powietrza. Duża ilość powietrza znajdująca się w komorze spalania powoduję dostarczenie większej dawki paliwa. Następuje spalanie większej ilości mieszanki, a co za tym idzie wzrasta moc pojazdu. Chłodnica powietrza umieszczona jest za sprężarką lecz przed silnikiem.

Budowa

Budowa tego typu urządzenia jest bardzo zbliżona do typowej chłodnicy występującej w aucie. Różnicą jest jedynie czynnik jakim uzupełniamy poszczególne układy. W intercoolerze czynnikiem tym jest powietrze, zaś w tradycyjnej chłodnicy wody jest to płyn. Podczas ruchu pojazdu powietrze napływa do chłodnicy i napędza cały układ. Możemy również spotkać się z zastosowaniem dodatkowych wentylatorów lub czynników chłodzących pod postacią podtlenku azotu lub wody.

Jaki wymiar intercoolera?

Wszystko zależy od parametrów silnika jak i turbosprężarki znajdującej się w naszym samochodzie. Jeśli zamontujemy intercooler, który będzie miał zbyt dużą pojemność cieplną w naszym pojeździe może wystąpić zjawisko turodziury, czyli opóźnionej reakcji mocy po wciśnięcie pedału gazu.  Z drugiej strony jeśli założymy za mały intercooler, dostarczona zostanie zbyt mała ilość powietrza, czyli silnik nie rozwinie swojej maksymalnej mocy. Więc dobór odpowiedniej chłodnicy jest bardzo ciężki, najlepiej aby tymi czynnościami zajęła się osoba posiadająca odpowiednie doświadczenie w tego typu modyfikacjach.

Problemy

Chłodnice te znajdują się zbyt nisko, tuż za przednim zderzakiem. Przez to zwiększa się ryzyko uszkodzenia wynikającego z uderzeń kamyczków czy drobnych elementów znajdujących się na jezdni. Intercoolery wykonane są przeważnie z lepszych materiałów, niż chłodnice wody, co przekłada się większą odpornością na zużycie. Uszkodzenie intercoolera nie ma tak poważnych skutków jak w przypadku standardowej chłodnicy. Autem będziemy mogli dalej się przemieścić, lecz drastycznie spadnie moc.

Kiedy wymienić intercooler?

Część ta przeważnie nie jest wymienia okresowo, lecz tylko w przypadku awarii czy stłuczki. Przykłady cen możemy znaleźć na stronie typu http://www.autochlodnice.com/osuszacz/k,100357/. Jeśli zauważymy, że turbina będzie do wymiany, to możemy wnioskować, iż stan chłodnicy nie będzie zbyt dobry. Spowodowane jest to drobnymi opiłkami, które przedostają się do wnętrza intecoolera. Przeważnie po wymianie sprężarki, chłodnica zostaje jedynie przeczyszczona ze względu na wysoki koszt nowego elementu.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are makes.

  Img back to top