Sposoby postępowania w przypadku zagotowania się chłodziwa w silniku

Pompa wody w samochodzie

Do zagotowania się chłodziwa w silniku dojść może z co najmniej kilku różnych powodów. Najważniejsze jest, aby w takim przypadku nie tracić głowy i spróbować w pierwszej kolejności zastosować doraźnie proste środki zaradcze. Dopiero później można zacząć szukać przyczyny powstałego problemu, który w każdej chwili może doprowadzić do poważnej awarii.

Układ chłodzenia silnika

Zagotowanie się chłodziwa w silniku może być naprawdę niebezpieczne. Wzrost temperatury płynu oznacza, że rośnie też jego ciśnienie. W momencie krytycznym ciśnienie to osiąga poziom tak wysoki, że grozi rozsadzeniem całego układu. Aby tego uniknąć, konstruktorzy umieścili w układzie chłodzenia specjalny zawór, przez który zaczyna uchodzić para w momencie, w którym osiągnie ciśnienie 1,5 bara lub temperaturę 130ºC. Zawór ten znajduje się w pokrywie zbiorniczka wyrównawczego, której to pokrywy w opisanej sytuacji absolutnie nie wolno odkręcać.

Gdy chłodziwo się zagotuje

Pompa wody w samochodzie

Kiedy już dojdzie do zagotowania się chłodziwa w silniku, powinniśmy przede wszystkim przerwać jazdę i zatrzymać się w dogodnym do tego miejscu. Możemy podnieść maskę, żeby zwiększyć dopływ chłodnego powietrza do jednostki napędowej lub włączyć ogrzewanie w kabinie, aby odprowadzić nadmiar ciepła z silnika. Najważniejsze jednak jest to, aby cierpliwie poczekać do spadku ciśnienia i temperatury płynu w układzie chłodzenia. Dopiero gdy całość zupełnie ostygnie, możemy zająć się poszukiwaniami przyczyn przegrzania.

W pierwszej kolejności należy sprawdzić stan oraz działanie wentylatora chłodnicy, który bywa najczęstszą przyczyną niekontrolowanego wzrostu temperatury w silniku. W następnej kolejności kontrolujemy termostat, który w wielu autach lubi się po prostu „zawieszać”. Najważniejsze jest jednak to, aby sprawdzić, czy pompa wody w samochodzie działa właściwie, ponieważ ewentualna awaria tej właśnie części może się okazać katastrofalna w skutkach.

Niebezpieczne awarie pompy wody

Pompa wody to jedna z najmniej docenianych części nie tylko układu chłodzenia silnika, ale prawdopodobnie całego samochodu. Tymczasem przez ekspertów motoryzacji i wielu doświadczonych mechaników pompa wody układu chłodzenia silnika nazywana jest cichym zabójcą jednostek napędowych. Skąd tak groźnie brzmiąca nazwa?

Pompa wody w samochodowym układzie chłodzenia odpowiada za wymuszanie ciągłej cyrkulacji chłodziwa, co z kolei sprawia, że jednostka napędowa chroniona jest stale przed przegrzaniem. Jednak prawdziwe zagrożenie związane z awarią pompy wody w samochodzie nie wynika wcale z faktu możliwości przegrzania silnika. Największym problemem jest to, że pompy wody często napędzane są za pomocą paska rozrządu. Ewentualne zatarcie łożyska pompy grozi natychmiastowym zerwaniem paska, a to z kolei może doprowadzić nawet do całkowitego zniszczenia jednostki napędowej.

Podziel się:

Redakcja

1 Comment

  • Raz zdarzyło mi się, że zagotowało się chłodziwo w moim silniku, a ja nie wiedziałem co robić. Bardzo ważne jest czytanie i przyswajanie takiej wiedzy, bo nigdy nic nie wiadomo. Bardzo dobry artykuł, oby jak najwięcej osób potrafiło sobie poradzić w takich sytuacjach. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are makes.

  Img back to top