Twoja klimatyzacja samochodowa słabo chłodzi? Sprawdź poziom czynnika i szczelność układu

Wiosna to niezwykle ważny czas dla klimatyzacji w naszych samochodach. Zimą uruchamiamy ją bardzo rzadko, latem działa niemal bez przerwy. Najlepszy moment na wykrycie wszelkich usterek klimatyzacji jest właśnie teraz. Tylko czy na pewno wiemy, czego szukać?

Najczęstsze awarie klimatyzacji

W okresie zimowym – wbrew radom ekspertów – klimatyzacja samochodowa pozostaje praktycznie bezrobotna. W najlepszym przypadku od czasu do czasu ktoś włączy ją dla odparowania szyb lub obniżenia temperatury w nazbyt rozgrzanej kabinie. To zdecydowanie za mało na zorientowanie się, czy cały układ pracuje właściwie. Jeśli nie chcemy być niemile zaskoczeni awarią klimatyzacji podczas pierwszej fali upałów, powinniśmy właśnie teraz – na wiosnę – przetestować jej działanie. Być może przy okazji wykryjemy jedną z najczęściej zdarzających się usterek.

W przypadku, gdy klimatyzacja nie chłodzi wcale, oczywistym jest, że jeden z jej podzespołów uległ awarii. Znacznie trudniej jest wykryć awarię w momencie, gdy efektywność układu zaczyna pomału spadać. Czego należy wówczas szukać?

Problemy z czynnikiem chłodniczym

Czynnik chłodzący jest jednym z najważniejszych elementów układu klimatyzacji. Efektywność chłodzenia zależy m. in. od jego ilości. Tymczasem, w wyniku zwykłej eksploatacji, w ciągu całego roku ubywa go od 10% do nawet 15%. Jednak odpowiedni poziom czynnika to coś więcej niż komfort podróży w upalny dzień. Czynnik chłodniczy wraz z olejem smarującym odpowiadają również za właściwą pracę sprężarki, przez co jego brak może doprowadzić do naprawdę poważnych uszkodzeń układu klimatyzacji.

Czynnik chłodniczy może wpłynąć na spadek efektywności klimatyzacji w dwojaki sposób – oprócz zbyt małej ilości tej substancji w układzie, powodem bywają również jego higroskopijne właściwości. Czynnik oraz niektóre oleje smarujące sprężarkę mogą absorbować wilgoć nawet do całkowicie szczelnego układu, a woda w klimatyzacji to nie tylko słabsze działanie i smarowanie sprężarki, to także ryzyko zamarznięcia zaworu rozprężnego i wynikającej z tego poważnej awarii.

Nieszczelność układu klimatyzacji

W przypadku stwierdzenia niedostatecznej ilości czynnika chłodniczego, pierwszą naszą reakcją jest zazwyczaj jego uzupełnienie. Może się jednak okazać, że w krótkim czasie poziom czynnika znów wyraźnie spadł. Oznacza to, że słaba jakość chłodzenia nie wynika z problemów z czynnikiem, ale z nieszczelności układu klimatyzacji.

Uzupełnianie czynnika w przypadku nieszczelnego układu mija się z celem i oznacza jedynie zbędne wydatki. Jedynym sposobem jest zlokalizowanie miejsc, którymi czynnik ucieka na zewnątrz. W przypadku większych nieszczelności wystarczy napełnić układ azotem pod odpowiednim ciśnieniem i kierować się słuchem. Do wykrycia tych mniejszych niezbędny będzie specjalny barwnik, którym napełnia się układ wraz z czynnikiem chłodniczym. Należy jednak pamiętać, że użycie barwnika nie pozostaje bez konsekwencji dla klimatyzacji – stosowany wielokrotnie, może np. zmniejszyć żywotność kompresora klimatyzacji.

Oczywiście lista najpopularniejszych awarii klimatyzacji nie zamyka się na problemach z czynnikiem i nieszczelności układu, są to jednak usterki łatwe do identyfikacji i usunięcia, choćby jedynie własnymi siłami. Poważniejsze problemy warto zostawić specjalistom.

Dodaj odpowiedź

Dodaj odpowiedź