Zimowy przegląd układu chłodzenia i sprawdzanie stanu chłodnicy wody

Chłodnica wody

Kiedy najlepiej jest przeprowadzać przegląd układu chłodzenia? Zimą! A dlaczego? Ponieważ zimą z reguły jeździmy mniej, a długie mroźne wieczory doskonale nadają się do spędzania większej ilości czasu w garażu. Jednak co najważniejsze, dzięki takiemu przeglądowi zyskamy pewność, że nasz układ chłodzenia nie zawiedzie nas, gdy nadejdą w końcu upragnione, ciepłe miesiące.

Elementy układu chłodzenia silnika

Układ chłodzenia silnika w różnych modelach aut bywa mniej lub bardziej podatny na awarie, jednak w każdym przypadku należy uznać go za układ o szczególnym znaczeniu dla poprawnej pracy auta, a przy tym jednocześnie o dość wyraźnej wrażliwości na efekty intensywnej lub niewłaściwej eksploatacji. Między innymi z tych właśnie powodów układ chłodzenia powinien przechodzić regularny przegląd (co najmniej raz w roku), w celu wykluczenia wszelkich usterek mogących z czasem doprowadzić do poważnej awarii.

Podczas przeglądu układu chłodzenia należy szczególną uwagę zwrócić na:

  • chłodnicę wody,
  • pompę wody,
  • wentylator chłodnicy,
  • termostat płynu chłodzącego,
  • nagrzewnicę,
  • wentylator nagrzewnicy,
  • zawór regulujący przepływ w nagrzewnicy.

Każda z tych części może wykazywać kilka różnych objawów usterki i w każdej też może dojść do kilku różnych awarii. Jednak z całej tej listy za część o największej podatności na uszkodzenia wielu ekspertów uważa chłodnicę wody.

Sposób działania chłodnicy wody

Chłodnica wody, jak sama nazwa wskazuje, za swój podstawowy cel w układzie chłodzenie silnika ma postawione chłodzenie wody, która do niej dociera. Praktyka pokazuje, że z procesem tym szczególnie dobrze radzą sobie chłodnice wody Nissens, montowane między innymi w samochodach BMW, jednak skuteczne są również i inne uznane marki.

Silnik podczas pracy emituje ogromne ilości ciepła (skutek nieustanego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej oraz ciągłego tarcia poszczególnych jego elementów). Woda trafiająca do chłodnicy niesie ze sobą konkretną energię cieplną, którą odebrała wcześniej na etapie schładzania silnika. Chłodnica ma za zadanie schłodzić gorącą wodę w układzie i w ten sposób umożliwić jej ponowne wykorzystanie.

Chłodzenie wody w chłodnicy odbywa się dzięki pędowi powietrza opływającego samochód podczas jazdy. Zimne powietrze, trafiając do chłodnicy, pobiera ciepło ze znajdującej się tam już gorącej wody. Woda stygnie i ponownie kierowana jest do obiegu w kierunku silnika.

Najpopularniejsze usterki chłodnicy

Typowe objawy awarii chłodnicy, które można wyłapać podczas prostego przeglądu, to np.: ciągła praca wentylatora, słaba wydajność klimatyzacji oraz zbyt wysoka temperatura silnika. Przyczyną może być wyciek płynu w skutek uszkodzeń mechanicznych lub zużycia na wysokości połączeń elementów układu. Problem stanowić może również zanieczyszczony radiator.

Dodaj odpowiedź