Chłodnica wody w samochodzie – jej budowa oraz zasady działania układu chłodzenia
Układ chłodzenia jest kluczowym elementem auta, który zapewnia pracę silnika w najlepszych dla niego warunkach. Bez niego silnik zwyczajnie by się już po niedługim czasie przegrzewał, uniemożliwiając tym samym jazdę samochodem. Choć zasada działania układu chłodzenia jest stosunkowo prosta, to jednak jest jednocześnie niezwykle internująca.
Chłodnica wody w samochodzie — budowa
Chodnica jest zdecydowanie najważniejszym elementem w całym układzie chłodzenia. Jest to swego rodzaju duży pojemnik na wodę, który posiada w swoim wnętrzu ogromną ilość kanalików, przez które przepływa płyn krążący w całym układzie chłodzenia. Za sprawą licznych zewnętrznych żebrowań, a także stałego nadmuchu powietrza zarówno od stron dużego wentylatora zamontowanego przed chłodnicą, jak i również ze strony pędu powietrza, ponieważ chłodnica wody w samochodzie zamontowana jest zawsze na przodzie auta, krążący w chłodnicy płyn wytraca swoją wysoką temperaturę, co jest niezwykle ważne dla sprawnego działania całego samochodu.
Zasada działania układu chłodzenia
Zasada działania chłodnicy samochodowej jest bardzo prosta. Prostota ta nie powoduje jednak tego, że chłodnica nie może być sercem układu chłodzenia. A tym właśnie jest jego jednym z najważniejszych elementów.
Silnik samochodowy podczas swojej pracy, czyli spalania paliwa, rozgrzewa się do bardzo wysokich temperatur. Wymaga to stosowania chłodzenia, aby jego coraz mocniejsze nagrzewanie się mogło zostać opanowane, co umożliwi jego stabilną pracę. Idealna temperatura pracy silnika to około 100 stopni C. Niestety taka wartość powodowałaby liczne problemy z parującą wodą. Z tego powodu konstrukcja układu chłodzenia jest tak zaprojektowana, aby utrzymywana była temperatura na poziomie około 90 stopni C.
Jak to działa?
Za cały ten proces odpowiada w głównej mierze płyn chłodniczy oraz oczywiście chłodnica. W silniku znajdują się specjalnie wydrążone kanaliki, które umiejscowione są w jego newralgicznych i najbardziej nagrzewających się miejscach. Przez te kanaliki przepuszczany jest płyn chłodniczy, który wychodząc z silnika specjalnymi wężykami, trafia do chłodnicy, gdzie jego temperatura jest obniżana.
W układ chłodzący włączony jest również od strony kabiny samochodowej wymiennik ciepła, czyli tzw. nagrzewnica. Przekazuje ona ciepło pochodzące z gorącego płynu chłodniczego na powietrze, które np. w czasie zimy może być nadmuchiwane do kabiny samochodowej. Dzięki temu uzyskuje się ogrzewanie, a także dodatkowo nieco obniża się temperaturę rozgrzanego płynu chłodniczego.
Bardzo interesujący wpis – człowiekowi wydaje się, że wystarczy zalać chłodnicę cieczą i już wszystko będzie sprawnie działać, a to jednak proces trochę bardziej skomplikowany. Polecam odwiedziny na blogu https://suzuki-blog.pl/ gdzie znaleźć można więcej tego typu wpisów.