Olej w układzie klimatyzacji
Czy dobór właściwego oleju do sprężarki klimatyzacji jest aż tak ważny? Na co należy zwrócić uwagę podczas jego wymiany? Eksperci iParts.pl przygotowali krótki poradnik, w którym przedstawili rolę oleju w układzie klimatyzacji.
Olej w układzie klimatyzacji odpowiada przede wszystkim za odpowiednie smarowanie ruchomych części – mowa tu o kompresorze oraz iglicy zaworu rozprężnego. Oprócz tego olej w znacznym stopniu sprzyja prawidłowemu odprowadzaniu ciepła ze sprężarki. Odpowiednia warstwa oleju chroni także gumowe uszczelki w przewodach, co zmniejsza wycieki czynnika.
Chcąc uzyskać prawidłowy obieg oleju i czynnika chłodniczego, olej do sprężarek powinien być odporny na zmiany ciśnienia i różnice temperatur. Sprężarki należy napełniać wyłącznie olejem do układu chłodniczego zatwierdzonym przez producenta samochodu. Zastosowanie nieodpowiedniego oleju może doprowadzić do uszkodzenia całego układu.
Czym grozi użycie nieodpowiedniego oleju?
Użycie oleju niezgodnego z zaleceniami producenta może prowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń sprężarki, a nawet całego układu chłodniczego. Przykładowo zbyt gęsty olej nie będzie w stanie przecisnąć się pomiędzy cylindrem i tłokiem, co znacznie zwiększy opory tarcia, temperaturę kompresora, a to z kolei może doprowadzić do jego zatarcia.
Wielu użytkowników postanawia wymieszać różne typy olejów. Niestety, taka opcja nie należy do najlepszych rozwiązań. Wymieszanie różnych typów olejów może prowadzić do wytworzenia parafiny, która zablokuje kompresor i przepływ czynnika chłodniczego wraz z olejem, co ponownie doprowadzi do zatarcia kompresora.
Należy pamiętać, że nie tylko jakość, ale i ilość oleju w układzie klimatyzacji ma ogromne znaczenie. Za mała ilość oleju oznacza niewystarczające smarowanie kompresora, wzrost temperatury sprężarki i zwęglanie oleju na stronie ssania kompresora. Natomiast zbyt duża ilość oleju w układzie przekłada się na wzrost obciążenia na układzie tłokowo-korbowym.
Regularne serwisowanie
Serwisowanie klimatyzacji jest czynnością niezbędną. Chodzi bowiem nie tylko o sprawne działanie urządzenia chłodzącego, ale przede wszystkim o zdrowie kierowcy i pasażerów.
Układ sprawdzamy pod względem temperatury wydmuchu z kratki wentylacyjnej, ciśnienia przed i za kompresorem. Do czynności diagnostycznych należy również sprawdzenie temperatury przewodów przed kompresorem i za skraplaczem. Należy sprawdzić czystość skraplacza i chłodnicy oraz poprawność pracy wentylatora. Powinniśmy także sprawdzić naprężenie i stan paska napędzającego sprężarkę oraz sprawdzić układ na okoliczność nietypowych hałasów.
Po co? Otóż regularne serwisowanie układu klimatyzacji zapewnia oddychanie czystym powietrzem, bez zarazków i grzybów, brak nieprzyjemnych, drażniących zapachów, optymalną temperaturę we wnętrzu pojazdu i cichą pracę urządzenia. Warto? – Zdecydowanie tak.
jakiej firmy olej najlepiej kupic?
Nie radze nikomu mieszać różnych olejów, z tego jest więcej szkód niż pożytku. Najlepiej zastosować taki jak który jest zgodny z zaleceniami producenta – to chyba najlepsze rozwiązanie. Serwisowanie na pewno jest ważne, ale nasuwa się jedno pytanie, co ile należy serwisować?