Sposoby na chłodzenie

Mechanicy starszej daty nadal trzymają się hasła – „Chłodnica, jak chłodnica – wszystkie takie same”. W rzeczywistości okazuje się, że jest zupełnie inaczej. W zależności od producenta i modelu samochodu na rynku dostępne są odmienne typy chłodnic. Wszystkie z nich mają swoje zalety i wady. 

Czym w ogóle jest chłodnica samochodowa? – Chłodnica to rodzaj wymiennika ciepła, używanego do chłodzenia parujących silników. W większości jest to forma panelu złożonego z poziomych, bądź pionowych cienkich rurek, a także ożebrowanie z cienkiej blachy, które ma za zadanie odprowadzać ciepło. Do wypełniania stosuje się ciecz w postaci wodnego roztworu glikolu etylenowego. Oczywiście dodatkowo przez panel chłodnicy przepływa masa powietrza – samoistnie w trakcie jazdy, ewentualnie za pomocą wentylatora w przypadku postoju samochodu. Chłodnica powinna odpowiadać pojemności silnika oraz jego konstrukcji. Wszystko to w celu zapewnienia odpowiedniej temperatury nawet w bardzo upalne dni; co więcej, układ chłodzący chroni silnik także przed nadmiernym przechłodzeniem – poniżej 80 st. C przepływ cieczy chłodzącej zostaje zamknięty przez termostat.

Typy chłodnic – ich zalety i wady

Bardzo popularnymi i często stosowanymi były do niedawna mechanicznie składane chłodnice z okrągłymi rurkami. Fachowcy przypisują im tylko jedną zaletę – niska cena. I na tym koniec. Ich największą wadą okazała się konstrukcja. Ze względu na okrągły przekrój rurek, powierzchnia oddająca bezpośrednio ciepło jest bardzo mała. Oprócz tego zarzuca się im niewielką sztywność, co narażało chłodnice na rozszczelnienia powodowane drganiami silnika. Dość duży minus stanowiły także uszczelki, które cechowała bardzo krótka trwałość, a to skutkowało kolejnymi nieszczelnościami w obrębie układu chłodniczego i wyciekami płynu chłodzącego.

Dopiero po jakimś czasie wprowadzono drobne modyfikacje. Pierwszą z nich było zastosowanie rurek o przekroju owalnym (spłaszczonych), co znacznie zwiększyło powierzchnię oddawanego ciepła. Była to duża zaleta tego modelu, która w połączeniu w niską ceną spowodowała, że chłodnice stały się bardzo popularne. Niestety nie udało się ustrzec błędów poprzednika. Ogromną wadą znów okazała się niewielka sztywność całej konstrukcji, a także kiepskie uszczelnienie rurek.

Rewolucją okazały się chłodnice spiekane. W ich przypadku owalne rurki zostały trwale zespolone z lamelami i aluminiowymi bokami. Zdecydowano się także na inne uszczelnienie – wykorzystano uszczelki typu o-ring. Spiekane chłodnice charakteryzują się dużą sztywnością i wytrzymałością. Zazwyczaj montuje się je w samochodach z jednostkami wysokoprężnymi. Niestety wiele zalet generuje bardzo wysoki koszt produkcji. Zaporowa cena odrzuca większość potencjalnych nabywców.

Istnieje jeszcze jeden typ chłodnic samochodowych, które są wytwarzane z wysokogatunkowego aluminium. Zrezygnowano z elementów gumowych i tworzyw sztucznych. Chłodnice aluminiowe cechuje wysoka zdolność do oddawania ciepła, duża sztywność i wytrzymałość. Montowane są fabrycznie w samochodach luksusowych, a na ich zakup pozwolić mogą sobie jedynie klienci klasy premium.

Jak widać, w przypadku chłodnic – cena nie idzie w parze z jakością. Niestety.

2 komentarze

  • Moim zdaniem warto dać troche kasy i mieć chłodnicę lepszą. Zwłaszcza, że jak każdy dobrze wie, dobre jakościowo chłodnice posłużą dłużej niż tanie zamienniki. Sam planuje zakup jednej z tych lepszych i wierze, że będzie dużo lepsza niż ta tania.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are makes.

  Img back to top