Termostaty

Termostat samochodowy to element układu chłodzenia, w który wyposażony jest silnik spalinowy. Współdziała on z chłodnicą wody i odgrywa w tym procesie bardzo istotną rolę. Jego prawidłowa praca wpływa na działanie całego układu. Zdarza się jednak, że termostat ulega uszkodzeniu. Dowiedzmy się zatem jak jest zbudowany, jakie funkcje sprawuje oraz sprawdźmy, jak rozpoznać jego awarię i na co należy zwrócić szczególną uwagę.

Termostat  to jeden z elementów ściśle współpracujących z chłodnicą wody, czyli sercem całego układu chłodzenia. W trakcie pracy jednostka napędowa wytwarza bardzo wysoką temperaturę, która  musi znaleźć ujście, ponieważ  w przeciwnym razie chłodnica oraz silnik mogą ulec awarii. Układ chłodzenia podzielić można na tzw. mały i duży obieg. Odcinek układu chłodzenia silnik-nagrzewnica nazywamy małym obiegiem, natomiast odcinek silnik-chłodnica dużym obiegiem. Termostat reguluje przepływ cieczy chłodzącej przez chłodnicę pomiędzy małym, a dużym układem. Otwiera lub zamyka przepływ tak, aby zimny silnik mógł szybko rozgrzać się do optymalnej temperatury i utrzymywać ją przez cały czas pracy.

Budowa termostatu

Do budowy termostatu wykorzystuje się proste mieszki wypełnione substancją o niskiej temperaturze wrzenia, ciecze o wysokiej rozszerzalności cieplnej oraz inne substancje zmieniające swoją objętość. W momencie, gdy temperatura cieczy chłodzącej nie przekracza 80 °C, mieszek kurczy się i zamyka zawór, a ciecz przepływa do pompy. Z chwilą, gdy temperatura wzrośnie powyżej 90 °C, mieszek rozszerza się, otwiera zawór i kieruje ciecz do chłodnicy, chłodząc silnik.

Niesprawny termostat

Usterki termostatu wynikają najczęściej z jego nieprawidłowej pracy. Zdarza się, że termostat układu chłodzenia zacina się w dowolnej pozycji, pozostając otwarty lub zamknięty. Jeżeli termostat przestanie otwierać zawór przepuszczający ciecz do chłodnicy, silnik będzie się przegrzewać. To najgorsza z awarii termostatu. Zamknięcie powoduje, że gorąca woda krąży tylko w małym obiegu i nie trafia do chłodnicy. Kontynuowanie jazdy powodować może wówczas wybuchy pary wodnej spod maski i wiąże się z dużym ryzykiem zatarcia silnika na cylindrach.
Odwrotny skutek osiągniemy, gdy termostat pozostanie w pozycji otwartej. Silnik nie będzie w stanie rozgrzać się wówczas do odpowiedniej temperatury. Pamiętamy, że oba przypadki mogą być szkodliwe dla silnika i uciążliwe dla kierowcy. Poprawnie funkcjonujący termostat przedłuża żywotność układu napędowego i zmniejsza zużycie paliwa. Warto na bieżąco kontrolować stan układu chłodzenia, a w przypadku awarii wymienić odpowiednie części na nowe.

Sprawny termostat nie powinien się zacinać, a jego otwór odpowietrzający powinien być zawsze drożny. W momencie, gdy zostanie zatkany pojawią się pęcherzyki powietrza, które utrudniają jego prawidłową pracę.

Usterki zdiagnozować możemy najczęściej obserwują temperaturę silnika lub dotykając dwóch najgrubszych przewodów podłączonych do chłodnicy z obydwu stron. Jeżeli ich temperatura będzie podobna to znak, że układ chłodniczy zaczyna szwankować.

Zepsuty termostat nadaje się do wyrzucenia. W niektórych sporadycznych sytuacjach usterki te można usunąć, jednak jest to raczej na dłuższą metę nieopłacalne. Wymiana termostatu wymaga dostania się do układu chłodzenia, a więc konieczne jest spuszczenie części płynu znajdującego się w nim. Po odkręceniu śrub mocujących obudowę, należy zadbać o wymianę uszczelki obudowy termostatu. Po zamontowaniu nowego elementu i  skręceniu korpusu umieszczamy całość na właściwym miejscu, uzupełniając też poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym.

Pamiętajmy, że każda naprawa układu chłodzenia jest okazją do sprawdzenia jego ogólnej kondycji. Kontrolujmy wycieki, płyn chłodniczy oraz dbajmy o elementy układu. Zmniejszy to ryzyko usterek i pozwoli nam na zaoszczędzenie sporej sumy pieniędzy.

Redakcja

2 komentarze

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are makes.

  Img back to top