Upalne lato – jak nie przegrzać silnika?

Układ chłodzenia w samochodzie został przystosowany do tego, by utrzymywać optymalną temperaturę jednostki napędowej nawet w bardzo gorące dni. Letnie upały to szczególnie wymagający okres dla układu chłodzenia. Czy należy obawiać się przegrzania jednostki napędowej z powodu wysokiej temperatury powietrza? 

Przede wszystkim ważna jest regularna kontrola układu, zwłaszcza w przypadku planowanej podróży wakacyjnej. Tyczy się to głównie właścicieli kilkuletnich samochodów, którzy do niedawna nie musieli się o co martwić. Kluczową kwestią dla odpowiedniej wydajności układu chłodzenia jest płyn chłodniczy. Ciecz należy wymieniać co dwa lata, bo podczas eksploatacji zwyczajnie traci swoje właściwości, co wiąże się z tym, że z jednej strony układ chłodzenia traci zdolność chłodzenia jednostki napędowej, z drugiej obniża się temperatura zamarzania płynu chłodniczego. Niestety, jest to czynność zwykle zaniedbywana.

Osłabienie układu chłodzenia może spowodować także nieodpowiedni poziom płynu w układzie. Poziom płynu chłodniczego sprawdzić, gdy jednostka napędowa jest zimna. Ubytek płynu chłodniczego należy niezwłocznie uzupełnić. W przypadku bardzo niskiego poziomu płynu należy sprawdzić szczelność całego układu.

Specjaliści nie zalecają dolewania płynu chłodniczego w przypadku znaczących ubytków w układzie. Dolewając płynu zmieniamy bowiem parametry cieczy. A dobranie płynów o identycznych właściwościach jest niezwykle trudne. Nawet płyny tego samego producenta mogą się różnić składem. Teoretycznie można je mieszać, ale w praktyce po połączeniu powstanie ciecz o nieokreślonych właściwościach. Stąd dolewanie płynu chłodniczego należy traktować jako wyjście jedynie w sytuacji awaryjnej, np. niewielka dolewka na czas dojechania do warsztatu, gdzie uszczelnimy układ chłodzenia i nalejemy nowego płynu.

Kontrola płynu chłodniczego to nie wszystko. Należy przyjrzeć się samej chłodnicy. Tkwiące między jej blaszkami zabrudzenia (np. drobiny piasku i resztki owadów) mogą wpłynąć na wydajność chłodzenia. Stąd warto wszelkie zabrudzenia usunąć. Operację należy przeprowadzać przy zimnym silniku.

3 komentarze

  • wybieram się na wakacje i dobrze że trafiłem na ten artykuł. Nawet o tym nie pomyślałam, a powinienem bo mój samochód ma już kilka ładnych lat. I płyn chłodniczy na pewno będzie do wymiany skoro tak jak piszesz trzeba wymieniać co dwa lata 🙂

  • Teraz płyny mieszają się w 100% no i mają dłuższą żywotność jak na przykład DYNAGEL 2000+.Oczywiście kontrolowanie stanu to podstawa, szczególnie jak mamy takie upalne lato jak ostatnio. Przyznam, że nie miałem problemów z temperaturą, pomimo codziennych dojazdów w korkach.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are makes.

  Img back to top