Chłodnica powietrza – objawy usterek

Chłodnica powietrza - objawy usterek

Chłodnica powietrza doładowującego to element, który stosowany jest w pojazdach z silnikami wyposażonymi w turbosprężarkę. Jej podstawowym zadaniem jest chłodzenie powietrza sprężonego w sprężarce przed bezpośrednim dostarczeniem go do silnika. Sprawna chłodnica powietrza zapewnia prawidłową pracę całego układu – zdarza się jednak, że sprężarka ulega rozszczelnieniu lub uszkodzeniu. Sprawdźmy jakie są tego podstawowe objawy. 

Turbosprężarka ma za zadanie sprężanie powietrza zasilającego silnik, w celu zwiększenia ilości tlenu, który bierze udział w procesie spalania mieszanki. Proces ten powoduje jednak, że napędzana gorącymi spalinami turbina mocno się nagrzewa, a ciepło przepływając do sprężarki wpływa na dodatkowy przyrost temperatury powietrza. W celu wyeliminowania negatywnych skutków tego zjawiska we współczesnych samochodach montowane są właśnie chłodnice powietrza.

Chłodnica powietrza = intercooler

Nazwa Intercooler nie jest przypadkowa, zawdzięcza to bowiem swojej lokalizacji. Chłodnica powietrza jest w większości przypadków montowana za sprężarką, jednak przed silnikiem tłokowym, stąd też jej angielska nazwa intercooler. Na pierwszy rzut oka chłodnica powietrza przypomina chłodnicę wypełnioną płynem, z tą różnicą, że przez jej wnętrze zamiast wody przepływa powietrze.

Objawy usterek

Praca intercoolera wpływa nie tylko na moc auta, lecz również na właściwą i bezpieczną pracę silnika. Wszelkie symptomy jej awarii i uszkodzenia należy traktować z należytą troską i starannością, w celu zdiagnozowania i  usunięcia usterki. Pierwszym niepokojącym objawem awarii intercoolera jest dymienie spod maski samochodu. Sytuacja ta może mieć miejsce zarówno podczas wjazdu pod wzniesienie, jak i bez zbędnego obciążenia. Uszkodzona chłodnica powietrza wpływa na spadek mocy silnika na poziomie od 15 do 20%.

W chwili uszkodzenia intercoolera obciążony silnik potrzebuje dodatkowej energii do pracy, co oznacza, że rośnie wówczas spalanie o – w zależności od auta – od 3 do 5 litrów na 100km. Obciążony silnik może uszkodzić chłodnicę wody, gdyż dochodzi wówczas do częstej wymiany cieplnej na poziomie silnik chłodnica – chłodnica silnik. Rozszczelniony intercooler w czasie pracy turbodoładowania zasysa i zbiera z jezdni wszystkie zanieczyszczenia, takie jak piasek, pyłki oraz inne drobinki, uszkadzając łopatki wirnika turbiny. Powodem uszkodzenia intercoolera mogą być także stłuczki, uderzenia kamieniami (powodują one uszkodzenia mechaniczne oraz perforację intercoolera) oraz uszkodzenie turbosprężarki, czy olej w układzie, który uszkodzić może uszczelnienia na zbiornikach intercoolera.

Dodaj odpowiedź