Czy ubytek płynu chłodniczego może zwiastować awarię samochodu?

Czy ubytek płynu chłodniczego może zwiastować awarię samochodu?

By zachować sprawność samochodu, konieczne jest częste kontrolowanie poziomów płynów eksploatacyjnych. Samo uzupełnianie ich ewentualnych braków nie zawsze jednak wystarczy, by pojazd pozostawał w idealnym stanie. Wykrycie ubytku płynu chłodniczego może być bowiem oznaką poważnej usterki. Jak jednak sprawdzić, co powoduje zmniejszanie jego poziomu i co może to oznaczać?

Ubywanie płynu chłodniczego – czy to normalne?

Wielu kierowców traktuje ubywanie płynu chłodniczego jako naturalny proces związany z eksploatacją samochodu. Gdy zauważą oni, że poziom cieczy się obniża, po prostu dolewają jej więcej, aż nie osiągnie ona optymalnego stanu. Jest to jednak duży błąd, który może doprowadzić do poważnych usterek. Układ chłodzenia jest bowiem zamknięty i nie powinno dochodzić do ubytków cieczy. Nie w każdej sytuacji wyciek płynu chłodniczego zwiastuje jednak bardzo poważną i kosztowną w usunięciu awarię, niekiedy wystarczająca jest jedynie wymiana jednego elementu. Ważne jednak, by nigdy nie lekceważyć zmniejszania się poziomu cieczy, gdy bowiem nie zdiagnozujesz i nie usuniesz problemu od razu, może on w przyszłości spowodować poważną awarię.

Jak zdiagnozować wyciek płynu chłodniczego?

Jeżeli zauważysz, że w Twoim samochodzie ubywa płynu chłodniczego, a nie chcesz oddawać pojazdu do warsztatu, możesz spróbować samodzielnie odszukać powód usterki. Najprostszą do wykonania czynnością jest pozostawienie auta na równej powierzchni na kilka godzin, a następnie sprawdzenie, czy nie widać pod nim żadnego wycieku. Przed przeprowadzeniem tego testu należy jednak odkręcić osłonę silnika, jeżeli Twój pojazd ją posiada. Jeżeli pod samochodem znajdziesz mokre plamy, może to oznaczać nieszczelność przewodów, termostatu lub pompy ciepła, warto więc uważnie przyjrzeć się tym częściom i sprawdzić w jakim są stanie.

Kolejnym testem, który warto przeprowadzić jest dokładne sprawdzenie powierzchni chłodnicy. Jeżeli znajdziesz na niej kolorowy osad, może to oznaczać jej rozszczelnienie. Jeżeli jednak i w ten sposób nie uda się zlokalizować skąd wycieka płyn chłodniczy, warto poszukać problemu wewnątrz samochodu. Należy wtedy przede wszystkim sprawdzić obicia podłogi. Jeżeli odnajdziesz w tym miejscu plamy po płynie, to uszkodzona może być nagrzewnica. Jeśli natomiast w trakcie jazdy czujesz zapach płynu chłodniczego i często zauważasz parowanie szyb, problemem jest prawdopodobnie nieszczelność rdzenia. Jeżeli żaden z tych sposobów nie pozwoli Ci zlokalizować wycieku, a ciągle zauważasz zmniejszanie się poziomu płynu, może to oznaczać usterkę uszczelki pod głowicą, której naprawa może być bardzo kosztowna.

Co zrobić, gdy ubywa płynu chłodniczego?

Jeżeli uda Ci się zlokalizować źródło wycieku, musisz postarać się jak najszybciej usunąć problem, w innym przypadku może dojść bowiem do poważnej awarii, takiej jak zatarcie silnika. Jeżeli jednak usterkę taką jak pęknięcie przewodu zlokalizujesz podczas długiej podróży, możesz skorzystać ze specjalnych zestawów naprawczych, które pozwolą na jakiś czas pozbyć się wycieku. Gdy jednak tylko będziesz miał możliwość, niezwłocznie wymień uszkodzone części, gdyż ubywanie płynu chłodniczego może skończyć się poważną awarią.

Podziel się:

Redakcja

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are makes.

  Img back to top