Nagrzewnice samochodowe

Zazwyczaj na łamach portalu poruszamy kwestie związane z układem chłodzenia i klimatyzacją. Dzisiaj zaprezentujemy część, której funkcją jest działanie odwrotne – nagrzewnica. Element ten odpowiada za ogrzewanie kabiny i można przyrównać ją do specyficznego rodzaju chłodnicy.

Tak jak już wspomnieliśmy, zadaniem nagrzewnicy jest podgrzewanie powietrza wpływającego do wnętrza samochodu. Część ta wygląda jak panel utworzony z użebrowanych rurek. W środku nagrzewnicy płynie medium z układu chłodzenia, które oddaje ciepło powietrzu. Powietrze płynie do środka samochodu, przez co temperatura wewnątrz pojazdu rośnie. Często przepływ powietrza wspomagany jest wentylatorem.

W niektórych autach zamontowano także specjalną, elektryczną grzałkę, której funkcją jest ogrzewanie zimnego powietrza do czasu, kiedy czynnik chłodzący nie osiągnie określonej temperatury. Dzięki temu możliwy jest przepływ ciepłego powietrza już po paru chwilach od zapłonu.

Jak natomiast odbywa się regulacja temperatury ciepłego powietrza? Istnieją dwa rozwiązania. Jedno z nich opiera się na wykorzystaniu zaworu regulującego przepływ gorącej cieczy przez nagrzewnicę, zamontowanym w przewodzie. Regulacja temperatury odbywa się poprzez regulację przepływu cieczy.

Inną opcją jest regulacja nie przepływu cieczy, a ilości powietrza, które wpływa do wnętrza samochodu. W tego typu konstrukcjach nagrzewnica ma cały czas taką samą, wysoką temperaturę, a przepływ cieczy jest maksymalny.

Nagrzewnice to elementy psujące się dosyć rzadko, choć warto o niego dbać, np. stosując dobrej jakości płyn chłodniczy. Jest to szczególnie ważne w zimie, kiedy ciepłe powietrze jest dla kierowcy bardzo ważne.

Dodaj odpowiedź