Chłodnica klimatyzacji

Chłodnica klimatyzacji nazywana jest także kondenserem czy skraplaczem. Niezależnie od przyjętej nazwy, część ta pełni bardzo ważną funkcję w systemie klimatyzacji – stanowi tzw. wymiennik ciepła. Ze względu na swoją budowę i zadania, chłodnice klimatyzacji są jednymi z najdelikatniejszych części tego układu.

Skraplacz to tak de facto przewód wężowy przybierający formę serpentyny, na stałe połączonej z zespołem płytek. Dzięki takiej konstrukcji, powierzchnia na której odbywa się chłodzenie jest bardzo duża, a powietrze może swobodnie przepływać. Jeśli auto znajduje się w trakcie postoju, chłodnica chłodzona jest przy pomocy wentylatora, aby uniknąć przegrzania. Wentylator montuje się tuż przed chłodnicą, dzięki czemu jego praca jest naprawdę wydajna.

Chłodnica działa w następujący sposób – do jej wnętrza dostaje się środek chłodniczy, znajdujący się w stanie gazowym, posiadający temperaturę ok. 50-70 st. Celsjusza. Z płynu chłodzącego pobierane jest ciepło poprzez przewody rurkowe a także płytki chłodnicy. Zimne powietrze skierowane na skraplacz powoduje ochłodzenie środka chłodniczego (który do tej pory znajdował się w formie gazowej). W trakcie tego procesu, pod wpływem temperatury i ciśnienia płyn ulega skropleniu, zmieniając stan z gazowego na płynny. W postaci cieczy zostaje wydalony ze chłodnicy.

Niestety, chłodnica klimatyzacji często ulega przeróżnym usterkom, których objawem są np. wycieki. Jest to o tyle uciążliwe, że taka usterka zakłada po pierwsze koszt robocizny, po drugie nowej części, a po trzecie – tzw. nabicia klimatyzacji. Płacimy więc potrójnie.

Jedną z najczęstszych usterek chłodnicy klimatyzacji jest… korozja. Generalnie część ta jest narażona na usterki mechaniczne z racji jej usytuowania w samochodzie, natomiast problem często tkwi w materiale, z którego jest wykonana – aluminium. Aluminium to materiał łatwo utleniający się, i bardzo źle znoszący wpływ wilgoci i soli. Jeśli te dwa czynniki działają równocześnie, dochodzi do korozji elektrochemicznej, która błyskawicznie niszczy strukturę chłodnicy klimatyzacji. Niesprawny skraplacz to duży problem dla właściciela auta, bowiem może skutkować  także innymi usterkami – szczególnie, jeśli awaria nie została dostatecznie szybko wykryta.

Co ciekawe, w wielu autach wykorzystywane są sprężarki klimatyzacji o zmiennej wydajności. Tego typu części potrzebują dostatecznego smarowania przez cały czas – nawet wtedy, kiedy klimatyzacja w naszym aucie nie działa. Jeśli więc jeździmy bez włączonej klimatyzacji i jednocześnie nie interesujemy się pracą tego układu, może się okazać, że w systemie nie ma dostatecznej ilości czynnika, a kompresor działa „na sucho”. Jakie są tego efekty? Zatarcie sprężarki i bardzo kosztowna wymiana, sięgająca niekiedy kilka tysięcy złotych.

Jeśli decydujemy się na wymianę chłodnicy klimatyzacji, lepiej postawić na markowe, renomowane produkty. Wielu użytkowników kusi się na części niewiadomego pochodzenia, i żałuje tego już w trakcie montażu. Nie mówiąc już o trwałości takich podzespołów, która bywa naprawdę krótka. Z tego też powodu eksperci zalecają wybór części wysokiej jakości, które wyposażone są we wszelkie niezbędne akcesoria do montażu.

Dodaj odpowiedź

One Response to “Chłodnica klimatyzacji”

  1. Konrad pisze:

    Bardzo fajnie i prosto wytłumaczone, brawo.