Pompa wody

Pompy wody to bardzo ważny element układu chłodzenia w każdym samochodzie, i dlatego dzisiaj postaramy przybliżyć budowę i schemat działania właśnie tego komponentu. Na początek trzeba zaznaczyć, że powietrzny system chłodzenia silnika jest mniej skuteczny od wodnego (przykładowo – potrzebuje bardziej skomplikowanego układu olejowego, zapewniającego dodatkowe chłodzenie), ale przede wszystkim oznacza on to, że silnik jest bardzo hałaśliwy.

Z tego też powodu znaczna większość silników samochodowych jest chłodzona przy pomocy wody (a właściwie przy pomocy specjalnego płynu chłodzącego, który w ramach uproszczenia często nazywany jest wodą). W takiej jednostce napędowej, funkcję taką sprawuje około sześciu litrów wody. Tutaj należy jednak zaznaczyć, że również i ten silnik jest chłodzony powietrzem, ale za pośrednictwem wody, która odprowadza ciepło z silnika na zewnątrz, do chłodnicy, gdzie resztę zadań, takich jak odbieranie ciepła, wykonuje już opływ powietrza.

Przedtem jednak, woda musi pokonać długą drogę wokół silnika. Aby tak się stało, niezbędne jest jej pompowanie – i tutaj właśnie zaczyna się rola pompy wodnej. W większości przypadków jest ona napędzana odsilnikowo, paskiem, choć czasem zdarza się, że napęd przenoszony jest za pośrednictwem kół zębatych. W praktyce oznacza to, że im szybsze są obroty silnika, tym szybciej pompowana jest woda. Jest to całkowicie logiczne, ponieważ bardziej obciążony silnik wytwarza więcej „ciepła odpadowego”, które wymaga odprowadzenia.

W obecnych czasach zwykłe pompy pracują na zasadzie wirówki, tj. w obudowie wiruje koło łopatkowe o łopatkach rozchodzących się od środka (osi) na zewnątrz. Od czoła tej wirówki doprowadzana jest woda, której łopatki nadają ruch wirowy (działa to na zasadzie sił odśrodkowych). Otwór wyjściowy znajduje się z boku pompy, i przez z niego woda wydostaje się z pompy pod ciśnieniem i płynie do silnika.

Z tego wszystkiego wynika, że pompa wody ma tylko jeden element ruchomy, więc teoretycznie nic nie powinno się zepsuć. Po wizycie w warsztacie jednak czasem się okazuje, że jest inaczej. Często bowiem się zdarza, że albo zatarło się łożysko pompy i pracuje ona z wielkimi oporami, albo pompa uległa rozszczelnieniu i „gubi” wodę. Do najczęstszych przyczyn tego typu usterek jest zwykle zbyt mocno napięty pasek klinowy napędzający pompę (zbyt duże naprężenie na łożysku wirnika pompy i jego uszczelniacza) bądź zbyt niskie stężenie środka przeciwzamarzającego (w większości przypadków jest to glikol metylowy lub etylowy).

Należy pamiętać, że ze względu na to, że płyn przeciwzamarzający ma silne własności smarne i antykorozyjne (no i rzecz jasna – zapobiega zamarzaniu wody), jego obecność w układzie chłodzenia silnika jest bardzo istotna dla działania samej pompy.

Dodaj odpowiedź