Dbajmy o układ chłodzenia
Znaczna większość części samochodowych ulega zużyciu wraz ze stopniową eksploatacją. Nie inaczej jest w przypadku komponentów układu chłodniczego. Aby wspomniane części służyły nam jak najdłużej, możemy stosować specjalne preparaty a przede wszystkim – korzystać z części zamiennych wysokiej jakości. Istotna jest również ogólna wiedza o układzie chłodzenia – jego budowie, działaniu i ewentualnych usterkach.
Najczęstszą metodą chłodzenia silników samochodowych jest chłodzenie cieczą. Na czym polega ten proces? Otóż, w bloku i głowicy silnika wydrążono specjalne kanały, przez które przepływa czynnik chłodzący. W naszych warunkach najczęściej stosowanym czynnikiem chłodzącym jest wodny roztwór glikolu etylenowego. To, że czynnik chłodzący krąży i trafia do chłodnicy jest zasługą pompy wody.
Jak jest zatem zbudowana chłodnica wody? Najłatwiej to opisać jako rodzaj panelu poziomych lub pionowych cienkich rurek. Są one wyposażone w specjalne ożebrowanie z cienkiej blachy – zwiększa ono aktywną powierzchnię odprowadzania ciepła.
Przez wspomniany panel chłodnicy przepływa powietrze. Dzieje się to naturalnie, ze względu na ruch pojazdu. Jeśli natomiast, przykładowo stoimy w korku, bądź jedziemy bardzo wolno, tenże przepływ wymuszany jest wentylatorem.
Co jest ważne, zwykle chłodnica umiejscowiona jest na przedzie samochodu, przez co chłodnica omywana jest powietrzem z zewnątrz, nie ogrzewanym przez silnik. Oczywiście takie rozwiązanie ma miejsce tylko w samochodach z silnikiem umieszczonym przed kabiną kierowcy.
Co do kwestii eksploatacyjnych – czy powinniśmy wymieniać coś na bieżąco w układzie chłodzenia? Otóż, wspomniany przez nas roztwór glikolu etylenowego z czasem traci swoje właściwości i ulega zanieczyszczeniu. Z tego też powodu wielu ekspertów zaleca, aby wymieniać płyn okresowo, w zależności od specyfikacji producenta (najczęściej jest to okres dłuższy niż 3 lata). Pozwoli nam to utrzymać zarówno chłodnicę, jak i inne komponenty które z nią współpracują, w dobrej kondycji.
Kolejną rzeczą, o której często się zapomina to badanie stanu nagrzewnicy. Działa ona na podobnej zasadzie co chłodnica, z tym że jej funkcja jest zgoła odwrotna, a więc służy do ogrzewania przepływającego przez nią powietrza, które wymagane jest do ogrzania środka auta. To dzięki nagrzewnicy powietrze podgrzewa się, a dzieje się to poprzez wymiennik aluminiowy, przez który przepływa gorący płyn nagrzany uprzednio przez jednostkę napędową.
Energia cieplna przekazywana jest przez lamele i powietrze uzyskuje podwyższoną temperaturę. Natomiast funkcją pompy wody jest nadanie obiegu płynu chłodzącego w ten sposób, aby przepływał przez chłodnicę i wcześniej nagrzany w silniku płyn uległ schłodzeniu w chłodnicy. W całym procesie niezwykle istotna jest wydajność samej pompy, która w większości przypadków zależna jest od powierzchni łopatek na wirniku pompy.