Czy można zalewać wodę do chłodnicy?

Na forach internetowych często spotkać możemy się z różnymi nietypowymi poradami. Jednym z często podejmowanych na forach tematów jest stosowanie wody do chłodnicy. Sprawdźmy zatem gdzie leży prawda.

W codziennej eksploatacji niewątpliwie powinniśmy stosować płyn chłodzący zalecany przez producenta auta. Możemy również wykorzystywać płyny uniwersalne, jednak wyłącznie pod warunkiem, że jest na nich umieszczona informacja o możliwości zastosowania ich dla różnych jednostek napędowych.

W przeciwieństwie do płynu chodzącego, najczęściej wytwarzanego na bazie glikolu, woda ma gorsze parametry pod względem eksploatacji silnika. Jednak, aby w stu procentach zrozumieć tę zasadę warto poznać zasadę działania układu chłodzenia silnika. Układ chłodzenia składa się z dwóch obwodów – małego i dużego. Mały obejmuje silnik i układ ogrzewania wnętrza, a duży z kolei dołącza do małego chłodnicę. Dołączenie dużego obwodu następuje w momencie otwarcia termostatu i po osiągnięciu przez płyn chłodzący odpowiedniej temperatury. Najczęściej termostat otwarty jest po przekroczeniu 90 st.C.

Układ chłodzenia jest układem ciśnieniowym. Przy zwiększonym ciśnieniu podnosi się temperatura wrzenia i zdarza się, że dochodzi do przegrzania się silnika na skutek nieszczelności korka na chłodnicy i wyrzucania płynu. Nie wszystkie samochody wyposażone są jednak w korek na chłodnicy. Wiele układów napełnia się przez zbiornik wyrównawczy. Jeżeli do układu wlejemy wodę to okaże się, że woda ma niższą temperaturę wrzenia niż płyn to silnik może nie przegrzeje się od razu, jednak będzie pracował w niekorzystnych dla niego warunkach.

Przy zastosowaniu wody może dochodzić również do powstawania tzw. korków parowych i kawitacji na połączeniach układu chłodzenia. Sytuacja ta przyczynia się do miejscowego przegrzania elementów silnika.

Kolejnym minusem zalewania wody do chłodnicy jest jej wpływ na powstawanie korozji. Przy zastosowaniu zwykłej wody z kranu w chłodnicy odkładać się będzie niebezpieczny kamień. Płyn chłodzący w przeciwieństwie do wody posiada w swoim składzie dodatki przeciwutleniające. Jest on bezpieczny dla elementów aluminiowych, z których wykonany jest silnik i układ chłodzenia. Pozostawienie wody w układzie chłodzenia w czasie minusowych temperatur może skończyć się rozszczelnieniem układu chłodzenia.

Płyn chłodzący to podstawa bezpiecznej jazdy

Płyn chłodzący wymaga wymiany raz na kilka lat. W instrukcjach obsługi najczęściej wskazywane jest pięć lat. Warto jednak częściej kontrolować jego parametry i sprawdzać jego stan. Jeżeli jest on bowiem wyeksploatowany może mieć wyższą temperaturę krzepnięcia, co może doprowadzić do awarii.

agnieszka

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are makes.

  Img back to top