Wymiany pompy wody w Seicento

Częstą przypadłością w popularnym Fiacie Seicento są usterki pompy wody, włącznie z wyciekami. Z tego też powodu tym razem postaramy się opisać, jak łatwo wymienić pompę wody w Fiacie Seicento (jako przykład posłużył nam silnik 1,1 SPI).

Przed jakimikolwiek ruchami związanymi z wymianą pompy wody, powinniśmy zastanowić się nad jednoczesną wymianą paska rozrządu, do którego jest dogodny dostęp. Jeśli termin wymiany w miarę się pokrywa, można „upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu” i wymienić pasek rozrządu wraz z pompą wody.

Pracę powinniśmy rozpocząć od spuszczenia płynu z układu chłodzenia. Pierwszym krokiem jest znalezienie węża na dole chłodnicy i podłożenie pustego naczynia pod wskazane miejsce. Następnie powinniśmy poluzować opaskę i ściągnąć gumowy kabel, odkręcić korek od zbiorniczka z płynem i… mamy chwilę relaksu, bowiem czekamy aż cały płyn spłynie. Jak tak będzie, ponownie zakładamy wąż i zaciskamy opaskę – tak jak poprzednio.

Kolejnym krokiem jest demontaż zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego. Gdy to już zrobimy, warto położyć go z daleka od miejsca pracy, bo przez pewien czas będzie nam niepotrzebny. Potem lokalizujemy uchwyty, które znajdziemy na osłonie rozrządu, i na których zamontowane są plastikowe przewody. Gdy je zdejmiemy, może zabrać się za odkręcanie obudowy paska rozrządu. Kolejność następująca – najpierw przednie mocowania, potem tylne.

Następnie musimy podnieść Seicento i poluzować śruby prawego koła. Gdy już zdejmiemy koło i dokonamy demontażu koła (z osłoną), musimy odkręcić także koło wprawiające w ruch alternator. Połączone jest z mniejszym kołem przy pomocy trzech śrub. Wielu mechaników ma kłopoty z ich odkręceniem, jednak w takim wypadku warto zablokować i powinno się udać. Wskazówka: warto zaznaczyć położenie przed całkowitym zdjęciem.

Nadszedł czas na zdjęcie dolnej części osłony rozrządu i dzięki temu jesteśmy w stanie dosięgnąć wszystkie części. Możemy zabrać się za zdemontowanie pompy wody – w tym celu luzujemy pasek rozrządu. Zanim jednak tego dokonamy, pamiętajmy o zablokowaniu koła zębatego na wałku rozrządu! Jego przesunięcie może być bardzo szkodliwe w skutkach. Z tego też powodu warsztaty mechaniczne posiadają specjalne urządzenia do blokowania rozrządu. Jeśli takiej maszyny nie posiadamy, warto zrobić sobie indywidualne oznaczenie, tak żebyśmy znali jego pierwotną lokalizacją.

W końcu możemy odkręcić pompę wody, a gdy to już zrobimy wyjmujemy ją z auta i montujemy nową. Wcześniej powinniśmy jednak zaopatrzyć się w silikon, którym posmarujemy styk między pompą wody a uszczelką a także przestrzeń między uszczelką a korpusem silnika. Należy dokładnie dokręcić pompę wody i założyć pasek rozrządu. Przydadzą nam się oznaczenia, aby wszystko było ustawione tak samo, jak w momencie gdy zdejmowaliśmy pasek rozrządu. Aby założyć pasek musimy oczywiście poluzować napinacz. W dalszej części procesu wystarczy wykonać te same czynności, tylko w odwrotnej kolejności. Wymiana pompy wody dobiegła końca.

Redakcja

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are makes.

  Img back to top