Błędy w obsłudze klimatyzacji
Układ klimatyzacji to już praktycznie standard, nawet w starszych modelach samochodów. Kilka lat temu tylko wyspecjalizowane serwisy zajmowały się obsługą klimatyzacji. Obecnie niemal każdy warsztat samochodowy oferuje przegląd klimy.
Obsługa klimatyzacji to zazwyczaj po prostu odciągnięcie starego czynnika, wytworzenie próżni, a następnie napełnienie układu właściwą ilością nowego czynnika i oleju, którego pewna ilość może być odciągnięta wraz z czynnikiem chłodzącym. Do innych czynności obsługowych układu klimatyzacji zaliczyć można dezynfekcję parownika i nadmuchów oraz wymiana filtra kabinowego.
Wykonywanie takich czynności obsługowych znacznie ułatwiają liczne urządzenia, które pojawiły się na rynku motoryzacyjnym. Mają one na celu zminimalizowanie wysiłku mechaników. Praca mechanika sprowadza się bowiem obecnie do odszukania złączy serwisowych, podłączenia ich do urządzenia i uruchomienia cyklu obsługi.
Prosta obsługa i powszechna dostępność urządzeń spowodowały, że obsługą układu klimatyzacji zaczęło zajmować się coraz więcej warsztatów. Niestety, odbiło się to bardzo negatywnie na klientach – zaniżanie cen obsługi często łączy się bowiem ze spadkiem jakości usługi.
Błędy popełniane przez warsztaty
Bardzo często popełnianym błędem jest zalewanie układu zbyt dużą ilością oleju, co może mieć dosyć groźne konsekwencje. Aby sprężarka pracująca w układzie klimatyzacji pracowała prawidłowo musi być smarowana. Olej miesza się z czynnikiem chłodniczym i krążąc w układzie smaruje sprężarkę – pokrywa także wewnętrzne ścianki wszystkich elementów, co ma zabezpieczyć układ przed korozją. Podczas obsługi układu klimatyzacji część oleju która zmieszała się z czynnikiem zostaje usunięta z układu. W miejsce usuniętego oleju należy podać nowy, tego samego gatunku. To bardzo istotne. Niestety, większość mechaników o tym zapomina i dodaje więcej oleju niż zostało z układu usunięte. Zbyt wysoki poziom oleju w układzie prowadzi do zmniejszenia wydajności sprężarki – olej blokuje bowiem przepływ czynnika roboczego przez parownik.
Przynajmniej raz w roku trzeba jednak wymienić filtr kabinowy i wykonać dezynfekcję układu – o czym mechanicy również zapominają. Działa to działa, po co doszukiwać się usterek, skoro można zaoszczędzić trochę czasu; tym bardziej, że warsztaty często nie wykonują napraw typu szukanie i usuwanie nieszczelności.
Częstym błędem wynikającym głównie z pośpiechu jest skracanie czasu wytwarzania próżni. Pamiętajmy, że czynność ta pozwala osuszyć układ i proces ten powinien trwać minimum 20 minut. Jeśli układ nie zostanie dokładnie osuszony, to znajdująca się w nim ciecz może zaburzyć działanie układu klimatyzacji i spowodować stopniową korozję elementów znajdujących się wewnątrz sprężarki.
Istotnym czynnikiem, który ma wpływ na żywotność sprężarki klimatyzacji jest stosowanie odpowiedniego oleju. Informację taką można znaleźć zwykle na nalepce, która znajduje się na sprężarce. Złą wiadomość dla użytkowników będzie fakt, że w wielu serwisach obsługujących klimatyzację często stosowany jest jeden typ oleju do wszystkich układów.
Warto także pamiętać o bardzo ważnym elemencie jakim jest filtr-osuszacz. Zanim napełnimy układ nowym czynnikiem należy koniecznie wymienić osuszacz. Odpowiada on bowiem za pochłanianie wilgoci, która znajduje się w układzie.
Niby tylko klimatyzacja, a jednak jak widać trzeba bardzo o ten sprzęt dbać. Nie wiedziałem, że tak dużo procesów nalezy wykonać, aby klima była sprawna. Szkoda tylko, że te błędy robione przez warsztaty odbijają się na klientach…