Układy chłodnicze – niezbędne nawet w zimie
Układ chłodzenia pełni w każdym samochodzie bardzo ważną rolę. W związku z tym warto dokładnie zrozumieć jego zasady działania, żeby szybko oraz trafnie reagować na wszelkie odstępstwa od normy, mogące okazać się brzemienne a także kosztowne w skutkach.
Sprawny układ chłodzenia
Chłodzenie silnika jest ważnym elementem samochodu w każdym sezonie. W lecie chłodnice samochodowe zabezpieczają silnik przed przegrzaniem. Zimą natomiast chłodnice wody zapewniają najlepszą temperaturę pracy, ogrzewają przedział pasażerski samochodu, a także podgrzewają niektóre części wyposażenia dodatkowego, na przykład takie jak reduktor w instalacji gazowej. Warto także wspomnieć o wpływie układu chłodzenia na samo bezpieczeństwo jazdy, to właśnie dzięki niemu podczas prowadzenia samochodu szyby są odparowane lub pozbawione szronu. Sprawność układu chłodzenia ma wpływ na jeszcze jeden dodatkowy element, a mianowicie ekonomikę eksploatacji. W zależności od tego jak szybko silnik osiąga najlepszą temperaturę pracy oraz czy w ogóle ją osiąga, zależy zużycie paliwa. W zimowych warunkach, w skrajnych przypadkach oszczędności można liczyć nawet w litrach na każde przejechane sto kilometrów.
Jak sprawdzić chłodnice wody?
Wielu mechaników samochodowych uważa, że nowa chłodnica wody zapewnia autu nowe życie. Oczywiście trudno się z tym stwierdzeniem nie zgodzić, zwłaszcza w wypadku pojazdów, używanych w gigantycznych, wielkomiejskich korkach. Środkowa budowa chłodnicy jest dużo bardziej misterna aniżeli pozostałych elementów układu chłodzącego. Kanały przepływowe są w tym wypadku zdecydowanie węższe, w związku z tym zatykają się znacznie szybciej. Sprawność chłodnicy można sprawdzić bardzo prosto, a mianowicie po zatrzymaniu samochodu oraz upewnieniu się, że nie grozi nikomu wentylator chłodnicy można spokojnie przyłożyć dłoń do samej chłodnicy. Jeżeli ma taką samą temperaturę na całej powierzchni, to można być pewnym, że jest w dobrym stanie. Jeśli natomiast część jest ciepła, a pozostała pozostaje zimna, oznacza to problem i konieczność wizyty u mechanika.
Czerwona lampka
Większość układów chłodzenia w samochodach jest hermetycznie zamknięta oraz pracuje pod właściwym ciśnieniem. To właśnie ono, podobnie zupełnie jak w szybkowarach, powoduje podniesienie temperatury wrzenia płynu w chłodnicy o kilka, a nawet nawet kilkanaście stopni. Nic zatem dziwnego, iż czerwona kontrolka oznaczająca układ chłodzenia, zapala się na czerwono dopiero przy 110 lub nawet 120 stopniach, kiedy problem z chłodzeniem jest już dosyć poważny.