Zlokalizuj wyciek płynu z układu chłodzenia

Wszelkie wycieki z samochodu mogą nieźle przestraszyć. Wyciek płynu z układu chłodzenia nie jest wyjątkiem. Zanim jednak udacie się do mechanika warto samemu spróbować zdiagnozować problem. Dlaczego? Otóż naprawa układu chłodzenia wcale nie musi być skomplikowana.
Ubytek płynu chłodzącego w silniku w znaczny sposób zmniejszy wydajność jednostki napędowej. Warto kontrolować jego stan, a w przypadku usterek i wycieków sugerujemy skorzystać z kilku poniższych wskazówek… Jak zdiagnozować wyciek płynu z układu chłodzenia?
Beżowo-czekoladowa ciecz
Gdy pod korkiem wlewu oleju do silnika zbiera się gęsta ciecz o wspomnianym kolorze, oznacza to, że płyn przedostaje się do oleju. Może to świadczyć m.in. o pęknięciu uszczelki pod głowicą, samej głowicy lub, w skrajnym przypadku, korpusu silnika. Niestety w tym przypadku naprawa jest droga i wymaga specjalisty, dlatego odradzamy samodzielne próby naprawy.
Bańki gazu
Jeżeli w zbiorniczku wyrównawczym zauważycie bańki gazu to prawdopodobnie nastąpiło uszkodzenie uszczelki pod głowicą silnika. Wymiana będzie konieczna niemal natychmiastowo, gdyż dalsza jazda w przypadku takiej awarii grozi przedostaniem się dużej ilości płynu chłodzącego do cylindra, a to z kolei do poważnych uszkodzeń tłoka, pierścieni tłokowych i innych.
Brak śladów
Zdarza się, że nigdzie nie ma śladów płynu chłodniczego, a mimo to ubywa go dość szybko. Przyczyną takiej sytuacji może być uszkodzenie radiatora chłodnicy, która polega na pęknięciu kanalika. Nieszczelność objawia się zwykle dopiero podczas jazdy z powodu nacisku strumienia powietrza chłodzącego wytwarzanego przez wentylator. Dokładne oględziny radiatora bez wątpienia doprowadzą was do zlokalizowania miejsca przecieku.
Na sam koniec zachowaliśmy awarie w wyniku starzenia się, ewentualnie wad technologicznych gumowych węży w układzie chłodzenia. W takim przypadku wycieki pojawiają się zwykle dopiero wtedy, gdy ciecz chłodząca jest mocno rozgrzana, a w układzie panuje nadciśnienie. Przeciekający przewód będzie mokry jeszcze jakiś czas po zatrzymaniu silnika, dlatego warto zdiagnozować tę usterkę po zatrzymaniu samochodu.