Zlokalizuj wyciek płynu z układu chłodzenia

wyciek płynu z układu chłodzenia

Wszelkie wycieki z samochodu mogą nieźle przestraszyć. Wyciek płynu z układu chłodzenia nie jest wyjątkiem. Zanim jednak udacie się do mechanika warto samemu spróbować zdiagnozować problem. Dlaczego? Otóż naprawa układu chłodzenia wcale nie musi być skomplikowana. 

Ubytek płynu chłodzącego w silniku w znaczny sposób zmniejszy wydajność jednostki napędowej. Warto kontrolować jego stan, a w przypadku usterek i wycieków sugerujemy skorzystać z kilku poniższych wskazówek… Jak zdiagnozować wyciek płynu z układu chłodzenia?

Beżowo-czekoladowa ciecz

Gdy pod korkiem wlewu oleju do silnika zbiera się gęsta ciecz o wspomnianym kolorze, oznacza to, że płyn przedostaje się do oleju. Może to świadczyć m.in. o pęknięciu uszczelki pod głowicą, samej głowicy lub, w skrajnym przypadku, korpusu silnika. Niestety w tym przypadku naprawa jest droga i wymaga specjalisty, dlatego odradzamy samodzielne próby naprawy.

Bańki gazu

Jeżeli w zbiorniczku wyrównawczym zauważycie bańki gazu to prawdopodobnie nastąpiło uszkodzenie uszczelki pod głowicą silnika. Wymiana będzie konieczna niemal natychmiastowo, gdyż dalsza jazda w przypadku takiej awarii grozi przedostaniem się dużej ilości płynu chłodzącego do cylindra, a to z kolei do poważnych uszkodzeń tłoka, pierścieni tłokowych i innych.

Brak śladów

Zdarza się, że nigdzie nie ma śladów płynu chłodniczego, a mimo to ubywa go dość szybko. Przyczyną takiej sytuacji może być uszkodzenie radiatora chłodnicy, która polega na pęknięciu kanalika. Nieszczelność objawia się zwykle dopiero podczas jazdy z powodu nacisku strumienia powietrza chłodzącego wytwarzanego przez wentylator. Dokładne oględziny radiatora bez wątpienia doprowadzą was do zlokalizowania miejsca przecieku.

Na sam koniec zachowaliśmy awarie w wyniku starzenia się, ewentualnie wad technologicznych gumowych węży w układzie chłodzenia. W takim przypadku wycieki pojawiają się zwykle dopiero wtedy, gdy ciecz chłodząca jest mocno rozgrzana, a w układzie panuje nadciśnienie. Przeciekający przewód będzie mokry jeszcze jakiś czas po zatrzymaniu silnika, dlatego warto zdiagnozować tę usterkę po zatrzymaniu samochodu.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are makes.

  Img back to top